شکلات

فرآیند تولید شکلات از دانه تا محصول

اطلاع از تاریخچه فرآیند تولید انواع شکلات از دانه های زیبای آن تا تولید و عرضه محصول شکلات بسیار جذاب و دلچسب است.
قطعا یکی از مواد اولیه و اساسی در تهیه انواع فرآورده های صنعتی اعم از انواع شکلات، کیک و کلوچه در حجم های بالا و همچنین در انواع نوشیدنی ها و دسرهای ارائه شده در کارخانه ها، دانه های زیبا، درشت و خوش رنگ کاکائو می باشد.
درخت کاکائو در شرایط آب و هوایی گرم و استوایی و در کشورهایی مانند ونزوئلا کشت می شود. ژنتیک دانه های کاکائو به همراه نوع خاک و آب و هوا بر میزان عطر و طعم منحصر به فرد این دانه ها تاثیر مستقیمی دارد.   
یکی از ایتدایی ترین، آسان ترین و خوشمزه ترین نوشیدنی هایی که از پودر کاکائو تهیه شد ترکیب آن با آب و عسل بود که در ذائقه های مختلف، مزه ای فوق العاده و استثنایی به شمار آمد و این همان جرقه اولیه بهره گیری از این هدیه طبیعت بخشنده برای نوع بشر بود.
در این میان، شکلات را می توان اولین محصولی دانست که با دانه های زیبای کاکائو ارتباط مستقیمی دارد. شاید دانستن این نکته جالب باشد که تولد شکلات بیش از هزار و نهصد سال پیش از تولد مسیح بوده است! تصاویر به دست آمده از قوم مایا در جنوب کشور مکزیک که در آن جشن گرفت و تغذیه با دانه های کاکائو نشان داده شده است تایید کننده این ادعا می باشد.
در نیمه قرن شانزده میلادی برای اولین بار، اروپایی ها با طعم شکلات آشنا شدند که این اتفاق، سرآغاز موج عظیمی از محبوبیت شکلات در تمامی این قاره سبز بود به طوری که برای صرف کردن نوشیدنی های شکلاتی از ظرف های ویژه ای که trembleuses نام داشت استفاده می شد.
پس از آن به تدریج، انتشار این طعم رویایی جدید به کشورهای  مختلف جهان صورت گرفت. به طوری که کمتر کسی بود که آن را تجربه نکرده باشد.
نخستین کارخانه تولید شکلات به شیوه صنعتی برای نخستین بار در سال هزار و هفتصد و پنجاه میلادی در انگلستان شروع به کار نمود. پس از این اتفاق بزرگ در صنعت تولید شکلات، به سبب افزایش تقاضای جهانی، بر تعداد کارخانجات تولید و عرضه انواع شکلات افزوده شد.   
طی آمارهای گرفته شده در سال های اخیر، محبوب ترین طعم در میان مردم کشورهای مختلف جهان، شکلات است به طوری که  میزان تولید و مصرف این محصول در طی سالیان نه چندان طولانی، به بیش از دوازده برابر رسیده است.
نگاهی گذرا و کوتاه به فرآیند تولید محصول شکلات نشان می دهد که در اولین گام، همان طور که بیان شد، دانه های کاکائو در آب و هوای گرمسیری کشت شده، دانه ها پس از رسیدن از غلاف خارج گشته، خشک می شوند و سپس برای تولید انبوه راهی کارخانه می شود.
در کارخانه، این دانه های کاکائو تصفیه شده و برشته می گردند و در نهایت، با افزودن شکر و شیر به همراه افزودنی های عطر دهنده، محصول مورد نظر تولید شده و در نهایت مورد بسته بندی قرار گرفته و راهی بازارهای مختلف می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *